Pentru ca Somnul e un obicei bun
Cum ne ajuta somnul sa fim sanatosi si sa traim mai mult

Despre cat de important este somnul sau mai bine zis despre cat rau ne face lipsa lui, tot auzim de o vreme incoace. Specialistii in domeniu ne trag periodic de maneca si ne descriu efectele negative ale dormitului insuficient. „Cand ratezi cateva ore de somn, pe langa ca te simti obosit si mohorat in timpul intalnirii de dimineata, risti sa iti creasca tensiunea arteriala, sa te trezesti cu o boala de inima, sa faci diabet, sa ai probleme cu greutatea.” Nu-i asa ca fraza iti suna cunoscuta?

In randurile de mai jos, vom aplica psihologia inversa si vom insista pe minunile pe care le face somnul pentru organismul nostru:

Pielea iti va multumi. Colagenul, proteina care se regaseste in structura pielii, ajuta la cresterea celulelor noi si la eliminarea celor moarte, este produsa in timpul somnului. De asemenea, colagenul ajuta la prevenirea ridurilor si la cresterea elasticitatii pielii. Beneficiile nu se opresc insa aici, pentru ca un somn adecvat poate ajuta la reducerea inflamatiei si a umflaturilor. Dupa o noapte in care nu te-ai odihnit suficient, te poti simti umflat, deoarece organismul pastreaza mai mult lichid in corp si produce mai mult cortizol, hormonul de stres. Un somn bun te poate ajuta sa scapi de lichidul in exces si sa ai pielea pe care o doresti.

Vei avea o dispozitie mai buna. Cand te odihnesti, reduci riscul aparitiei depresiei. Altfel, te poti simti trist, suparat si stresat. Daca sari peste orele de somn, e posibil sa reactionezi intr-un mod exagerat la evenimentele care se petrec pe parcursul zilei, iar asta pentru ca nu te poti tempera. Cand vine vorba de anxietate, un studiu arata ca atunci cand privezi organismul de somn, este posibil sa cresti riscul de “anxietate anticipata”, stare cu care te poti confrunta inainte de o calatorie sau o manifestare importanta.

Iti vei aminti usor anumite lucruri. Daca dormi suficient, iti poti imbunatati memoria si puterea de concentrare. Somnul ajuta la consolidarea amintirilor,  si a conexiunilor intre celulele, permitand astfel informatiilor sa treaca mai usor de la o zona la alta a creierului. Cu alte cuvinte, te vei putea concentra usor, vei invata repede, iar deciziile nu vor mai fi greu de luat.

Vei avea o inima sanatoasa. In timp ce dormi, organismul imbunatateste functiile inimii. De asemenea, somnul te ajuta sa reduci riscul de atac de cord, hipertensiune arteriala si accident vascular cerebral.

Iti poti controla nivelul de zahar. Cand nu mai tanjesti dupa odihna, corpul tau raspunde mai bine la insulina, hormonul care controleaza nivelul glucozei din sange. Cand oboseala te insoteste, se mareste si nivelul zaharului din sange, ceea ce creste riscul de diabet.

Poti scapa de kilograme. Cand dormi adanc, corpul tau arde calorii. Daca nu dormi suficient, hormonii trupului tau se destabilizeaza. Cand iti refuzi orele de somn, corpul tau produce mai putina leptina, hormonul care te ajuta sa stii cand esti plin, si mai multa grelina, hormonul care iti creste apetitul. Cei care dorm mai putin de 5 ore pe noapte au cu 30% mai multe sanse sa se ingrase fata de cei care prind cel putin 7 ore de somn.

Risti mai putin sa te imbolnavesti. Somnul ajuta la intarirea sistemul imunitar, astfel incat organismul poate lupta mai usor impotriva infectiilor si a bolilor. Daca nu dormi suficient, sistemul imunitar poate sa fie invins de germeni.

Sfaturi pentru un somn mai bun ce va incetini procesul de imbatranire: 

  1. Tine un program. Alege ora la care te culci si si momentul in care te trezesti si nu te abate de la asta. E de preferat sa iti pastrezi camera intunecata si la o temperatura constanta. Nu mai intra pe Facebook cand ai ajuns in pat.
  2. Evita alcoolul, cofeina si tutunul inainte de culcare.
  3. Opteaza pentru o baie relaxanta inainte de somn si ai grija sa te rasfeti cu aromoterapii.
  4. Renunta la somnul din timpul zilei. Daca trebuie sa dormi, nu sta mai mult de 45 de minute in pat. Nu face asta dupa ora 15.