Pentru ca Somnul e un obicei bun
De ce privim somnul ca pe o slăbiciune?

Un cercetător încearcă să atragă atenția oamenilor și să-i convingă că somnul este vital pentru buna funcționare a organismului nostru. În caz contrar, lipsa lui duce la probleme de sănătate grave și chiar și la moarte.

Matthew Walker este un om de știință specializat în somn și directorul Centrului pentru Știința Somnului Uman de la Universitatea din California. Convingerea lui este că ne aflăm în mijlocul unei epidemii catastrofale și consecințele sunt mai grave decât orice ne-am putea imagina.

Walker și-a petrecut ultimii patru ani cu documentarea și scrierea cărții „De ce dormim”, o lucrare complexă care examinează efectele acestei epidemii și pornește de la ideea că, dacă oamenii cunosc problemele care vin odată cu pierderea somnului, ca boala Alzheimer, cancerul, diabetul zaharat, obezitatea și sănătatea mintală slabă, se vor strădui să obțină cele opt ore de somn pe noapte. „Niciun aspect al biologiei noastre nu este neatins de privarea de somn”, spune el.

Factorii care îți distrug somnul și sănătatea

„În primul rând, am electrizat noaptea”, spune Walker. „Lumina este un degradator profund al somnului nostru. În al doilea rând, există problema muncii: nu numai flexibilitatea între momentul în care începi și termini, ci și naveta contribuie la timpul pierdut. Nimeni nu vrea să renunțe la timpul petrecut cu familia sau la divertisment, așa că renunță la somn. Și anxietatea joacă un rol. Suntem o societate mai izolată și mai deprimată. Alcoolul și cofeina sunt disponibile pe scară largă. Toți aceștia sunt dușmanii somnului”, completează acesta.

Walker crede că lumea privește somnul ca pe o slăbiciunea. Oamenii sunt singurele specii care se privesc în mod deliberat de somn fără niciun motiv aparent. Totuși, dovezile pe care Walker le prezintă ar putea fi suficiente pentru a trimite pe cineva mai devreme la culcare. Mai mult de 20 de studii epidemiologice la scară largă arată aceeași relație clară: cu cât dormi mai puțin, cu atât îți vei scurta viața.

Ce se întâmplă cu organismul când nu primește suficient somn

Lipsa somnului pare să deturneze și controlul efectiv al organismului asupra nivelului zahărului din sânge. Celulele private de somn apar, în experimente, ca fiind mai puțin receptive la insulină și astfel să provoace o stare prediabetică de hiperglicemie. Mai mult, lipsa somnului duce la creșterea în greutate. Somnul are un efect puternic asupra sistemului imunitar, motiv pentru care, atunci când avem gripă, primul nostru instinct este de a merge la culcare.

Orele de somn pierdute pe întreaga durată a vieții adultului va crește semnificativ riscul apariției bolii Alzheimer. Motivele pentru acest lucru sunt greu de rezumat, dar, în esență, este vorba despre depozitele de amiloid (o proteină toxică), acumulate în creierul celor care suferă de boală și ucid celulele din jur. În timpul somnului profund, astfel de depozite sunt curățate eficient din creier.

Ce se întâmplă într-un pacient cu Alzheimer este un fel de cerc vicios. Fără somn suficient, aceste plăci se acumulează, mai ales în regiunile creatoare de somn adânc, le atacă și le degradează. Apoi există efectul somnului asupra sănătății mintale. Somnul profund, partea când începi să visezi, este o stare terapeutică în timpul căreia e tratată încărcătura emoțională a experiențelor tale, făcându-le mai ușor de suportat. Somnul sau lipsa acestuia afectează, de asemenea, starea noastră de spirit, în general.